بهترین‌های جشنواره به انتخاب آنونس

جشنواره سی و پنجم با تمام نقص‌ها و ضعف‌هایش به اتمام رسید اما بحث اهدا سیمرغ‌ها هنوز بحث داغ روز سینما کشور است. از این رو نویسندگان آنونس انتخاب‌های خود را در مطلبی آماده کرده‌اند که پیش رو است.

سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجربه مثابه ساختمان پلاسکو

این سوال پررنگ‌ است و ذهن را مشغول کرده که فیلم‌های کاهانی، مکری، رسول‌اف و درمیشیان ضعیف تر از آثاری مانند ماه گرفتگی، یادم تورا فراموش، ترومای سرخ و خیل عظیمی از فیلم‌های دیگر جشنواره بودند که به جشنواره راه نیافتند. اگر چنین است که باید به طور کلی نگران وضعیت سینما کشور بود که آثار شاخص آن همین آثاری بودند که تاب آوردن برای تماشا آن تا پایان نیز کاری دشوار می‌نمود.

به پایان آمد این دفتر

جشنواره ی فیلم فجر امسال نیز با همه حواشی و خوب و بدش به پایان رسید. در ادامه گزارش تصویری اختتامیه را ببینیم.

رگ خواب پیدا نشد

نعمت‌الله با فیلم هایش نشان داده است که رگ خواب مخاطب را خوب بلد است. او با بوتیک و بی پولی و وضعیت سفید این را ثابت کرده است، اما در رگ خواب کار را به دست یک کاردان نسپرده و تمام زحماتش نقش بر آب شده است.

خفه‌گی یک مشرقی دیگر بعد از ستاره‌ها

خفه‌گی فیلم فریدون جیرانی که برخی آن را اکسپرسیونیستی یا نوآر می‌خوانند آنقدر درگیر فرم اجرایی خود است که مضمون را فراموش کرده است. خفه‌گی در فیلم نامه مانند مجمع الجزایری است که از موقعیت‌های گوناگون تشکیل شده است.

یک روز به خصوص با اخلاق به خصوص

همایون اسعدیان را باید در دسته کارگردانان کلاسیک طبقه بندی کرد که تمام دکوپاژش را بر مبنای کلاسیک می‌چیند، داستان هایش نیز از همین روند پیروی می‌کنند. اما یک روز به خصوص می‌توانست یک نوآوری برای اسعدیان باشد که پاسخ مثبت هم بگیرد.

گزارش تصویری: روز آخر جشنواره ی فیلم فجر

آخرین روز جشنواره ی فیلم فجر سال ۹۵ با اکران فیلم های بن بست وثوق، بیست و یک روز بعد و شنل درکاخ جشنواره.

تابستان داغِ بی هویت

تابستان داغ در فیلم‌نامه خود یک وجه منفی و یک وجه ثبت دارد. وجه منفی داستان است که مشخص نیست داستان چیست؟ به طور مشخص نیمی از زمان فیلم بدون پرداختن به داستان اصلی می‌گذرد و اطلاعات غیر ضروری به مخاطب داده می‌شود.

فِراری دلنشین

علیرضا داودنژاد در سینما ایران یک مسیر جداگانه برای خود ساخته و در آن پیش می‌رود.کلاس هنرپیشگی و روغن مار نشان دهنده این مسیر خاص در سینما است.

خوب، بد، جلف، یک کمدی آبرومند

فیلم خوب، بد، جلف بزرگ‌ترین حسن را در بین فیلم‌های جشنواره دارد و آن این است که تکلیفش در درجه اول با خودش و در درجه دوم با مخاطب روشن است.

گزارش تصویری: روز دهم جشنواره ی فیلم فجر

دهمین روز جشنواره ی فیلم فجر سال ۹۵ با اکران فیلم های ایستگاه اتمسفر، ترومای سرخ، یادم تو را فراموش و فصل نرگس درکاخ جشنواره.

گشت 2 ، یک تراوش ذهنی مستهجن

. گشت ۲ هیچ ارتباطی با سینما کمدی ندارد. گشت ۲ ارتباطی هم با سینما سخیف ندارد. زیرا سینما سخیف نیز یک حداقل‌هایی را در نظر می‌گیرد.

دریاچه ماهی، یک شهود بلاهت بار

فیلم بدون کشمکش خاصی پیش می‌رود، شخصیت‌ها بی موقعیت و رها در روایت هر کاری می‌خواهند می‌کنند، تنها چیزی که فیلم نامه دارد یک هدف است که آن هدف نیز آنقدر عجیب است که مانند شخصیت‌ها باید دارای یک چشم بصیرت عرفانی باشید تا متوجه آن شوید

درخشنده زیر سقف دودی

داستان‌های درخشنده شاید به قول خود او برآمده از اجتماع باشند اما دغدغه اجتماعی ندارند، مسئله جامعه‌شناسی ندارند زیرا او دائما روایت را به طریقی می‌چیند که خودش جواب پرسش فیلم را بدهد

گزارش تصویری: روز نهم جشنواره ی فیلم فجر

نهمین روز جشنواره ی فیلم فجر سال ۹۵ با اکران فیلم های کمدی انسانی، گشت ارشاد ۲، اسرافیل و اشنوگل درکاخ جشنواره.

سد معبر برای ادامه داستان

سد معبر نوشته سعید روستایی نمونه یک فیلم‌نامه شسته و رفته تمیز است، بدون اضافه کاری بدون اطوار کودکانه و برخاسته از نوع نگاه مشخص و تکلیف را با مخاطب روشن کرده است.

یادم تو را فراموش، از خاطرم پاک شو

یادم تورا فراموش به واقع پدیده جشنواره است. اگر جایزه‌ای به عنوان بدترین فیلم‌نامه وجود داشت می‌توانست تنها یک فیلم را لایق آن دانست و آن یادم تورا فراموش است.

چراغ‌های ناتمام یک نویسنده

چراغ‌های ناتمام یک عشق بیش از اندازه دارد عشق نویسنده بودن، عشق اینکه داستانش آنقدر پیچیده باشد که مخاطب بگوید عجب داستان پیچیده خوبی و نویسنده چقدر کار بلد است.

گزارش تصویری: روز هشتم جشنواره ی فیلم فجر

هشتمین روز جشنواره ی فیلم فجر سال ۹۵ با اکران فیلم های کارگر ساده نیازمندیم، یک روز بخصوص، رگ خواب و خفه گی درکاخ جشنواره.

قاتل اهلی، یک خودزنی دیگر

پوشاندن لباس به آدمی شخصیت او را تغییر نمی‌دهد این همان مسئله ای است که مسعود کیمیایی نمی‌خواهد با آن کنار بیاید.

بیست و یک روز بعد قهرمان جشنواره

بیست و یک روز بعد، روان‌ترین فیلم جشنواره است، داستان کلاسیک خود را ساده پیش می‌برد و قصه خود را بیان می‌کند.

انزوا در انزوا

فیلم انزوا نماد بارز یک داستان و اثر شکست خورده از ابتدا است.

کوپال، پایان مسخ شدگی تکرارات سینما

فیلم کوپال از آن دسته فیلم‌هایی است که مخاطبان را به دودسته تقسیم می‌کند، اما عده قلیلی مانند نگارنده برای فیلم احترام قائل است و در ضمن آن را خوب هم نمی‌داند.

گزارش تصویری: روز هفتم جشنواره ی فیلم فجر

روز هفتم فیلم های زیر سقف دودی، سد معبر، سارا و آیدا و قاتل اهلی در کاخ جشنواره اکران شدند. نشست خبری فیلم قاتل اهلی با حاشیه های فراوانی سپری شد.

دعوت‌نامه به نساختن فیلم !!

دعوتنامه آنقدر در فیلم‌نامه و داستان سست است که کارش به دقیقه ۱۰ هم نمی‌کشد و مخاطب تا انتها ماجرا دست نویسنده را می‌خواند.

ایتالیا ایتالیا : بیا رفیق، بیا حال کن !

ایتالیا ایتالیا به زبان ساده خودش می‌گوید « بیا رفیق، بیا راحت باش، بیا حال کن » و مخاطب می‌رود که خودش را رها کند و لذت ببرد

گزارش تصویری: روز ششم جشنواره ی فیلم فجر

ششمین روز جشنواره ی فیلم فجر سال ۹۵ با اکران فیلم های ماجرای نیمروز، آذر و پشت دیوار سکوت درکاخ جشنواره.

این شَنِل تقلبی

فیلم‌نامه شنل نمونه بارز برای یک فیلم‌نامه شلوغ و سردرگم و گیج کننده است،

آزاد به قید شرط، قصه گو

آزاد به قید شرط، نمونه یک سینما قصه گو است، سینمایی که حوصله را سرنمی‌برد داستانش را تعریف می‌کند و جلو می‌رود، یک پیام اخلاقی دارد که بیان می‌کند و در نهایت در بهترین حالت نمره متوسط می‌گیرد.

نپرداختن به ویلایی‌ها

فیلم ویلایی‌ها ایده‌ای جذاب دارد که ناب و نو است، اما چه کسی است که کتمان کند فضای زنانه را تنها زنان خوب می‌شناسند، و اگر بتوانند آن را به تصویر بکشند چه لحظات خوبی که خلق نمی‌شود.

گزارش تصویری: روز پنجم جشنواره فیلم فجر

پنجمین روز از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور چهره های نام آشنا و جدید سینمای ایران و البته حضاری مانند ابراهیم حاتمی کیا

حقیقت ماه گرفتگی

فیلم ماه گرفتگی ابتدا باید تکلیف را مشخص کند که قرار است چه باشد. سینمای سیاسی؟ در این صورت نیست زیرا می‌خواهد با صحنه‌های تین ایجری ماجرای دوست دختر شخصیت اصلی و دوست شخصیت اصلی چه کند و رابطه‌ای که بیشتر شبیه سریال‌های ترکیه‌ای است.

ماجان از این خانه نرو!

فیلم ماجان در مجموع خود، وجودش را مدیون بازی مهتاب کرامتی است، بازی که روان و پر قدرت مخاطب را رها نمی‌کند، اما در کارگردانی صحنه‌های عجیب سیفی آزاد کاملا از فیلم جدا است.

گزارش تصویری: روز چهارم جشنواره ی فیلم فجر

چهارمین روز جشنواره ی فیلم فجر سال ۹۵ با اکران فیلم های سوفی و دیوانه، فِراری و کوپال در کاخ جشنواره.

شماره 17 سهیلا، متین و محترم

چند سالی است که دنبال کردن گروه فیلم‌های اولی بسیار جذاب تر از با تجربه‌هایی است که تنها نامی از آن‌ها باقی مانده و کم کم آن نام هم در آستانه محو شدن است.

خانه دیگری، خانه‌ای خالی از همه چیز

درباره این فیلم می‌خواهم یک گزارش اقلیت بنویسم و ممکن است این متن برخی را عصبانی کند، به هر حال یک گزارش اقلیت است دیگر.

آباجان تکرار مکررات

هاتف علیمردانی در سه دوره اخیر جشنواره، سه فیلم داشته که اگر هر سه را زیر ذره بین قرار دهیم هرکدام از داستان‌هایش تا حدود زیادی از مولفه‌های خاص پیروی می‌کنند، به عبارت بهتر می‌توان اینگونه استدلال کرد که داستان‌ها با طرق متفاوت بیان می‌شود.

نگار من که به مکتب نرفت و هیچ نشد

نگار در ساختار خود بی ساختار است و این اتفاق ساختارشکنی نیست، ساختارشکنی به این معناست که با فروریختن یک ساختار ساختاری دیگر جایگزین آن شود، اما نگار یک فیلم بدون ساختار است.

ماجرای نیمروز، شخصیت‌های دوست داشتنی

ماجرای نیمروز به واقعه استخوان‌دارترین فیلم جشنواره است، فیلمی که کارگردانی، فیلم‌نامه و طراحی صحنه در یک راستا با هم حرکت می‌کنند و آنقدر باهم خوب در ارتباط هستند که مخاطب را غرق لذت می‌کنند.

گزارش تصویری: روز سوم جشنواره ی فیلم فجر

سومین روز جشنواره ی فیلم فجر سال ۹۵ با اکران فیلم های نگار، ویلایی ها، ماجان و دریاچه ماهی در کاخ جشنواره.

خزان فصل نرگس

فصل نرگس بزرگ‌ترین ضربه خود را از دیالوگ‌ها می‌خورد، که مشخص نیست طنز است یا خیر؟ و آیا با هدف فیلم‌نامه همخوانی دارد یا خیر؟

گزارش تصویری: روز دوم جشنواره ی فیلم فجر

دومین روز جشنواره ی فیلم فجر سال ۹۵ با اکران فیلم های چراغ های ناتمام، تابستان داغ و شماره ۱۷ سهیلا در کاخ جشنواره.

مورد عجیب رابطه سارا و آیدا !

زمانی که قلب و هدف یک فیلم‌نامه تا این اندازه دور از اندیشه نویسنده باشد نتیجه می‌شود فیلمی که در بهترین شرایطش می‌تواند یک کار کلاسی باشد

ترومای سرخ یا ترومای نویسندگی؟

نویسنده فکر می‌کند هرچه به مخاطب کمتر اطلاعات بدهد او را می‌تواند غافلگیر کند و دچار چندمعنایی کند در صورتی که این کمبود اطلاعات مخاطب را سردرگم و خسته می‌کند

بدون تاریخ، بدون امضا، اما با وجدان

فیلم شعاری هم اگر بوده حداقل گفتمان خودش را نقض نکرده و از ابتدا مشخص بوده که فیلم مانند آقا معلمی قرار است یک امر والا را گوشزد کند

گزارش تصویری: روز اول جشنواره ی فیلم فجر

جشنواره فیلم فجر امسال در اولین روز برگزاری اش با اکران فیلم های خانه دیگری، ائو(خانه)، آزاد به قید شرط و ایتالیا ایتالیا کار خود را آغازکرد.

«اِو» به گرمی و طراوتِ خانه

مخاطبان فیلم « اِو» دو دسته هستند، دسته نخست آذری زبانانی هستند که بدون واسطه با فیلم مواجه می‌شوند و فیلم را فیلمی خوب می‌دانند و دسته دوم مخاطبان غیر آذری زبان که تنها از طریق زیرنویس فیلم را دنبال می‌کنند.

اسرافیل ندمید

پیش از هر بحثی این را باید بپذیریم که کارگردانان زن در ایران اغلب به دنبال احیای حق زنان هستند این را از چند فیلم آخر درخشنده و میلانی می‌توان دریافت.

کمدی انسانی یا کمدی فیلم‌سازی

فیلم « کمدی انسانی»، فیلمی بود که تمام اصول فیلم‌نامه نویسی، تدوین و کارگردانی را رعایت نمی‌کند، البته زمانی که تیتراژ را مشاهده کردم و متوجه شدم که تمام این عناوین را خود آقای کریمی انجام دادند.

گرازش تصویری: افتتاحیه 35مین جشنواره فیلم فجر

گزارش تصویری از مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر که شب گذشته در برج میلاد برگزار شد و در آن محمد کاسبی، فرهاد توحیدی و تورج منصوری مورد تقدیر قرار گرفتند و یادی هم شد از شهدای آتش نشان حادثۀ ساختمان پلاسکو.