سرنوشت فیلم‏هایی که دقیقه۹۰ اکران می‌شوند

کارگردانانی که در صف اکران فیلمشان در فصل زمستان ایستاده اند، بیشتر از هر گروهی در خطر مواجه با گیشه سرماخورده این فصل هستند. گیشه ای کم رمق که می تواند دلهره بزرگی برای سرمایه گذاران سینمایی باشد که بعد از مدت ها انتظار برای بازگشت پولشان حالا در فصلی به اصطلاح مرده باید طعم اکران را بچشند. حالا طعم این اکران چقدر به مذاقشان خوش می آید یا نه، بستگی به عوامل متعددی دارد که در شماره قبلی همین گزارش برخی از سینماگران در موردش اظهار نظر کردند. هاتف علیمردانی کارگردان جوانیست که اصولا فیلم هایش خوب فروخته و ساختار مخاطب پسندی دارد. از بد روزگار است یا بی عدالتی مسوولان تقسیم بندی فیلم های سینمایی، آثار او همیشه در بدترین فصل اکران می شود. وی در مورد این مسئله توضیح داد: «هرفیلمی اگر قرار باشد بفروشد، می فروشد حتی اگر در بدترین بازه زمانی اکران شود. مثل اتفاقی که برای فیلم های من افتاده. نمی دانم چرا وقتی فیلم هایم خوب می فروشد، در این فصل نوبت اکران می دهند؟!».

حسین تبریزی هم که با فیلم سینمایی «افسونگر» اولین فیلم سینمایی بلندش را ساخته، درباره اکران فیلمش در سه ماه آخرسال توضیح داد: «تبلیغات در دنیای امروز حرف اول را می زند و هر محصولی با تبلیغ درست می تواند فروش خوبی داشته باشد. من هم مثل هرفیلمساز دیگری دوست داشتم در بازه زمانی دیگری فیلمم را اکران کنم».

مسعود مددی هم درباره اکران فیلم «گیتا» و نمایش این فیلم در ماه های پایانی سال، گفت: «هیچ فیلمی را رقیب خودم نمی دانم و فکر می کنم هر اثر جایگاه خودش را دارد. این روزها آنقدر فرصت برای دیده شدن فیلم کم است، که باید همین زمان را غنیمت بدانیم».



کاظم راست گفتار:

قضاوت واقعی بعد از اکران فیلم انجام می شود

فیلم سینمایی «آشوب» آخرین ساخته کاظم راستگفتار، قرار است در سه ماه پایانی سال روی پرده رود. راستگفتار در مورد اکران این فیلم در این بازه زمانی به بانی فیلم توضیح داد: «امیدوارم دراین فرصتی که برای اکران فیلم فراهم شده است، نتیجه مطلوب حاصل شود و بتوانیم فیلم را به خوبی به مخاطبان معرفی کنیم».

وی گفت: «واقعا نمی توان خیلی راحت و قاطعانه در مورد مناسب بودن یا نبودن زمان نمایش فیلم اظهار نظر کرد و نتیجه بعد از روی پرده رفتن و بازخورد مخاطبان و وضعیت گیشه مشخص می شود. خیلی روشن است که من هم مثل خیلی از کارگردانانی که در انتظار اکران فیلمشان هستند، فکر می کردم اگر کمی زودتر اکران می کردیم بهتر بود، اما از همین شرایط هم راضی هستم. فعلا سینما در وضعیتی نیست که بخواهیم برای زمان اکران بحث کنیم و همین که یک فیلم فرصت دیده شدن پیدا کرده است باید خوشحال بود».

کارگردان فیلم سینمایی «چک» در مورد تبلیغات فیلم و برنامه ریزی برای معرفی اثر در فضای مجازی و… توضیح داد: «خیلی زود است که بخواهیم تبلیغات را آغاز کنیم. فیلم نزدیک به سه ماه دیگر روی پرده می رود و تا آن زمان حتما اقدامات لازم را انجام می دهیم بنابراین هنوز اقدام جدی برای تبلیغات در هیچ فضایی مطرح نشده است».

راست گفتار در مورد فیلم هایی که همزمان با «آشوب» اکران می شود، گفت: «من اطلاعی از لیست دقیق فیلم ها ندارم، اما به هرحال هرکدام ویژگی هایی دارند که می توانند گیشه را به دست آورند».



محمد احمدی:

اکران در زمستان سختی های خاص خودش را دارد

فیلم سینمایی «جنجال در عروسی» اولین فیلم سینمایی سه بعدی ایرانی است که توسط سیدرضاخطیبی کارگردانی شده است و محمداحمدی تهیه کنندگی این اثر را برعهده دارد این در حالی است که پیش از این فیلم سینمایی «الف» به کارگردانی علی عطشانی هم به عنوان فیلم سه بعدی مطرح شده بود.

احمدی در مورد این فیلم و نمایش آن در سه ماه پایانی سال، توضیح داد: «به هرحال باید با واقعیت ها روبه رو شد. فیلم سینمایی «جنجال در عروسی» هرچند پتانسیل کافی برای زودتر اکران شدن داشت، اما به هر ترتیب قرار است ما از ۱۱آذرماه اکران فیلم را در سینماهای کشور آغاز کنیم. این فیلم به خاطر سه بعدی بودن و اینکه ژانر کودک و نوجوان است، فکر می کنم بتواند در گیشه جلب توجه کند. این زمان برای اکران فیلم«جنجال در عروسی» هرچند ایده آل نیست، اما اگر رضایتمندی من از شرایط زیر۵۰درصد بود، اجازه نمی دادم فیلم روی پرده برود. همین مسئله در مورد فیلم سینمایی «به دنیاآمدن» پیش آمد و به این دلیل که حس می کردم زمانی که برای اکران در نظر گرفته بودند مناسب نیست، از نمایش فیلم انصراف دادم. در مجموع همه چیز بااینکه صددرصد مطابق میل من نیست، اما به هر حال راضی هستیم».

وی گفت: «فیلم های دیگری هم همزمان با ما اکران می شوند و روی برخی از این فیلم ها امیدویژه ای وجود دارد و حتما تعداد سالن های زیادی خواهندداشت. ما برای فیلم «جنجال در عروسی» تست زدیم و دیدیم که نوجوانان و کودکان از آن استقبال کردند و ماهیت کلی فیلم را می پسندیدند. همین نکته برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از عواملی که می تواند در فروش فیلم اثر منفی داشته باشد، تعدادناکافی سالن نمایش فیلم است. وقتی تعدادفیلم ها زیاد است و سالن های کمی در دسترس قرار دارد، حتما در جذب تماشاگر و فروش بی تاثیر نیست».

احمدی در ادامه بااشاره به اهمیت تبلیغات درست برای معرفی یک فیلم سینمایی، گفت: «ما تیزرهای تلویزیونی هم خواهیم داشت و لطف کردند و ۲۴۰تیزر ۲۵ثانیه ای به ما اختصاص دادند که امیدواریم بتوانیم این تعداد را افزایش دهیم. تبلیغات در فضای مجازی هم از دو روز پیش آغاز شده و سایت «کویر فیلم» هم عکس و پوستر و… را در اختیار مخاطبان قرار داده است. به هرحال باید از همه این امکانات برای داشتن گیشه موفق استفاده کرد».



سیدجلال سیدحاتمی:

هیچ پیش بینی ای در مورد گیشه واقعی نیست!

سیدجلال سیدحاتمی با ساخت فیلم سینمایی «لاک قرمز» اولین تجربه فیلم بلند را به دست آورد. این فیلم که قرار است در سه ماه پایانی سال اکران شود، دارای مضمونی اجتماعی است و در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

سیدحاتمی در مورد نمایش فیلمش در این بازه زمانی به بانی فیلم گفت: «واقعیت این است که در اکران فیلم هیچ چیزی واقعاً قابل پیش بینی نیست و این مسئله در سینمای ایران دو چندان است. گاهی تصور می کنیم یک فیلم گیشه موفقی نخواهد داشت در حالی که بازی برعکس می شود و فیلم خوب می فروشد. گاهی هم فیلمی که انتظار داشتیم مورد توجه واقع شود در گیشه شکست می خورد. اصولاً فکر می کنم هیچ پیش بینی واقعی نیست و کسی نمی تواند نظر قطعی بدهد».

وی در مورد فیلم هایی که همزمان با فیلم «لاک قرمز» اکران می شوند و نگاه رقیبانه به این فیلم ها توضیح داد: «تا جایی که من می دانم فیلم سینمایی «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور همزمان با ما اکران می شود و از باقی فیلم ها اطلاع دقیقی ندارم. اصولاً به رقابت به این شکل اعتقاد چندانی ندارم، ولی فکر می کنم اگر فروش فیلم هایی که با هم روی پرده رفته اند خوب باشد، تأثیر مثبتی روی هم می گذارند و این همنشینی گاهی اثر خوبی در فروش دارد. مثلاً فیلمی که خیلی فروش ندارد، گاهی به خاطر همزمانی با اکران فیلم های دیگر بهتر می فروشد و…

سیدحاتمی در مورد بحث تبلیغات برای فیلم «لاک قرمز» که این روزها تأثیر بسزایی در فروش دارد، توضیح داد: «ما که کارهای هنری فیلم را انجام می دهیم، اصولاً خیلی در بحث تبلیغات، پخش و… دخالت نمی کنیم. تیم موسسه پخش فیلم «نسیم صبا» هم جوان هستند هم خلاق و واقعاً از کار آنها راضی هستم. گروه تبلیغات فیلم «لاک قرمز» هم از پوستر رونمایی کرده اند و در فضای مجازی پخش شده است هم برای تیزر تلاش هایی شده که از نظرات من هم استفاده کرده اند و واقعاً تیزری که در فضای مجازی پخش شد را دوست دارم. گروه با تخصص کافی در زمینه تبلیغات از نظرات من به عنوان کارگردان هم استفاده کردند و فکر می کنم نتیجه خوبی از فعالیت ها حاصل می شود. سعید خانی مدیرمسوول «نسیم صبا» ایده هایی دارد که مطمئنم در معرفی فیلم تاثیر مثبت و بسزایی خواهد داشت. تیزرهایی برای نمایش از رسانه ملی هم طراحی شده که احتمالاً همین تیزری باشد که در رسانه هم وجود دارد و امیدوارم این کارها بتواند ما را به هدفمان نزدیک کند».

وی گفت: «چون این اولین تجربه سینمایی بلندم است، نمی توانم خیلی اظهار نظر کنم، ولی می دانم که به هر حال فیلم هایی که در نیمه دوم سال اکران می شود نسبت به نیمه اول سال شرایط متفاوتی دارد و به لحاظ موفقیت گیشه احتمال موفقیت فیلم بیشتر است.



حمیدرضا قربانی:

اکران در زمستان سختی های خاص خودش را دارد

حمیدرضا قربانی که اولین فیلم سینمایی بلند او هم نیمه دوم سال نمایش داده می شود، در مورد رضایت خود از اکران در این بازه زمانی توضیح داد: «طبیعتاً فصل خوبی نیست و به این دلیل که پروانه نمایش فیلم دیر صادر شد، مجبور بودیم در این بازه زمانی فیلم را اکران کنیم».

وی گفت: «تهیه کننده برای همین بازه زمانی قرارداد بست و ما بعد از فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار روی پرده می رویم. کلاً اکران ما به اکران «نفس» بستگی دارد که چقدر طول می کشد. به طور کلی از اینکه در این فصل فیلم اکران شود راضی نیستم، اما مسئله این است که در این وضعیت باید راضی بود. فیلم ها در فصل تابستان یا بهار بهتر دیده می شوند. فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم» همزمان با خیلی فیلم ها درخواست صدور پروانه نمایش داد، اما نمی دانم چرا دیرتر از بقیه نمایش آن صادر شد؟! اکران در زمستان به هر حال سختی های خاص خودش را دارد. به دلیل سردی هوا و برف و باران، مردم ترجیح می دهند در این روزها بیشتر در خانه بمانند. بعد از جشنواره فیلم فجر هم تا هیجانات ناشی از جشنواره کاسته شود، مدتی زمان می برد. پس بهتر که حداقل قبل جشنواره فیلم را اکران کنیم».

قربانی ادامه داد: «همزمان با فیلم هایی مثل «سلام بمبئی» و «خوب، بد، جلف» فیلم را اکران خواهیم کرد که هر دو کمدی هستند و «سلام بمبئی» به هر حال گیشه نسبتاً تضمین شده ای هم دارد. ما برای بهتر دیده شدن به تبلیغات تکیه کرده ایم و در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است». وی افزود: «تیم تبلیغاتی محمود رضوی که تبلیغات فیلم «سیانور» هم از همین گروه پخش و طراحی می شود، آنونس، تیزر و… را می سازند و تبلیغات ما به شکل رسمی از هفته آینده آغاز خواهد شد. در تلویزیون هم تیزرهایی طراحی کرده ایم که با توجه به برشی که رضوی دارد، فکر نمی کنم فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم» برای تبلیغ از رسانه ملی مشکلی داشته باشد».

قربانی در مورد استفاده از نظرات او به عنوان کارگردان اثر در طراحی تیزر و تبلیغات توضیح داد: «رضوی آدم دموکراتی است و همه کارها را خودش انجام نداد و از نظرات من استفاده کرد. امیدوارم مردم فیلم را ببینند و بتوانم از نظرات آنها و منتقدان برای تولید فیلم بعدی استفاده کنم».

۱۳۹۵/۹/۴  |   بانی فیلم