پاپریکا

انیمه باز این هفته اختصاص دارد به اثری از کارگردان فقید انیمه ژاپن ساتوشی کان. انیمه پاپریکا ساخته سال 2006 که در قالبی سورئال و روان‌کاوانه توانست توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند.

۱

داستان داستان فیلم در مورد خانم محقق روان‌شناسی است که با استفاده از یک دستگاه بخصوص به پزشکان اجازه می‌دهد تا با ورود به رؤیاهای بیمارانشان به ایشان کمک کنند. اما در حین این کار دستگاه دچار خلل می‌شود و یکی از پزشکان با استفاده از قدرت این دستگاه کنترل رویاهای بیماران را به دست می‌گیرد، این کنترل نظم رویاها را به هم می‌ریزد و پزشکان را یکی پس از دیگری به دام خود می‌کشد، پاپریکا وارد جهان رویاها می‌شود و با کمک بازرسی با اتفاقات جدیدی رو به رو می‌شود.

۲

قهرمان اغلب در آثار سورئال قهرمانی وجود ندارد و تمام شخصیت‌ها یک سرگردانی خاصی دارند. هر کدام به دنبال هدف خود هستند. این وجه بارز در پاپریکا مشهود است اما ساتوشی با نام گذاری اثر به نام پاپریکا که بدلی از دکتر آتسوکو در جهان رویاها است تا حدودی وجه قهرمانی به این شخصیت بخشیده است. پاپریکا با آنکه با کمک بازرس و دکتر آتسوکو موفق به کنترل وضعیت می‌شود اما اوست که به عنوان اولین نفر در جهان رویاها حضور دارد و کنترل کننده رویا است.

۳

شخصیت به یاد ماندنی بازرس کونوکاوا را می‌توان شخصیتی خواند که در ذهن مخاطب می‌ماند. با آن مشکلی که در پیدا کردن قاتل دارد، یا آن صحنه ابتدایی که در خواب و رویا او مخاطب با اثری شوکه کننده مواجه می‌شود. کونوکاوا آنقدر در این انیمه اتفاقات عجیب برایش رخ می‌دهد که هر کدامش برای ثبت شخصیت او در ذهن کفایت می‌کند. مشکل فیلم سازی او با دوستش، آن راهرو عجیب که بعدها در فیلم اینسپشن نیز از آن استفاده شد یا جابه‌جایی شخصیت او با کوروساوا از جمله اتفاقات جالبی است که برای او رخ می‌دهد.

۴

شخصیت خاص شخصیت ‌های خاص در انیمه اغلب در هاله‌ای از ابهام هستند، این انیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست شخصیت خاص این انیمه پروفسور لنوی است. پرفسوری که روی ویلچر و مدیر پروژه پاپریکا و دستگاه کنترل رویا است و در انتها مشخص می‌شود اوست که با همکاری دکتر اوسانا دستگاه را دچار خلل کرده تا در جهان رویاها بتواند زندگی بهتری داشته باشد و به نوعی حاکمیت رویاها را در دست داشته باشد.

۵

سکانس برگزیده سکانس برگزیده این انیمه بدون هیچ شکی سکانسی است که دکتر اوسانا، پرفسور لنوی، پاپریکا و دکتر آتسوکو در تکثر رویای خود با هم مواجه می‌شوند. صحنه‌ای که ابتدا پاپریکا و دکتر اوسانا در یک تعقیب و گریز و ادیپ و ابوالهول و دیگر اسطوره‌ها را وارد بازی خود می‌کنند و زمانی که پاپریکا در دام دکتر اوسانا می‌افتد و مانند پروانه‌ای پوسته او می‌شکافد و دکتر آتسوکو از پوسته پاپریکا خارج می‌شود و پرفسور لنوی نیز در قالب یک جسم دو سر در جسم دکتر اوسانا ظاهر می‌شود.

۶

رنگ بندی رنگ بندی آثار ساتوشی کان اغلب با فیلترهای متفاوت شناخته می‌شود در این انیمه نیز این فیلتر وجود دارد اما یک فیلتر قرمز رنگ که ناشی از نام انیمه است، گویی تندی فلفل قرمز به فیلتر و تصویر تاثیر گذاشته است، البته نگذریم از رنگارنگ بودن رویاها و استفاده از تمام ظرفیت های آوانگارد و کلاسیک، ملغمه‌ای از رنگ‌ها که در کنار هارمونی یک آشنایی زدایی نیز محسوب می‌شد.

۷

جوایز انیمه پاپریکا در فستیوال مونترال در سال 2006 جایزه بهترین فیلم مردمی را کسب کرد، در دوره 63 جشنواره ونیز نامزد دریافت شیر طلایی شد. همچنین توانست جایزه ویژه منتقدان جشنواره انیمه و پویا نمایی را در سال 2007 کسب کند. انیمه پاپریکا در جشنواره پویا نمایی کالیفرنیا در سال 2007 نیز موفق به کسب بهترین فیلم شد.