ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی را می‌توان در حال حاضر موفق‌ترین بازیگر زن سینما ایران دانست، ظاهر امر انتخاب منتقدان در مجله صنعت سینما که اکنون به تاریخ پیوسته است در مورد بهترین بازیگر زن ایران در دهه 80 درست بوده و این اتفاق به احتمال زیاد در دهه 90 نیز تکرار شود.

۱

من ترانه پانزده سال دارم
حبیب رضایی با تست از میان 600 نفر ترانه علیدوستی را برای این نقش انتخاب کرد و علیدوستی جوان که نه همسری داشت و نه فرزندی توانست به خوبی از پس نقش بربیاید و سیمرغ بلورین را هم برای این فیلم کسب کند.

۲

شهر زیبا
اولین همکاری علیدوستی با اصغر فرهادی در فیلم شهرزیبا رقم خورد. شهرزیبا که از نظر فضایی و نقشی نزدیک به فضا و نقش علیدوستی در من ترانه پانزده سال دارم بود، باعث بیشتر دیده شدن علیدوستی شد، هرچند داستان پر کشش فرهادی جذاب بود اما علیدوستی در نقش خود خوش درخشید و سکوت‌های به موقع‌اش بسیار به فیلم کمک کرد.

۳

چهارشنبه سوری
دومین همکاری فرهادی و علیدوستی سکو پرتاب هر دو آنها بود. فیلم تحسین برانگیز چهارشنبه سوری که فیلمی تمام و کمال بود توجه تمام منتقدان را به خود جلب کرد و بازی درخشان ترانه علیدوستی در مواجه با زندگی اقشار متوسط به بالا در نوع خود کم نظیر بود. صحنه‌های تعجب علیدوستی از روابط مژده و مرتضی از صحنه‌های تکرار نشدنی سینما ایران است.

۴

کنعان
اولین همکاری ترانه علیدوستی با مانی حقیقی در قالب کارگردان و بازیگر فیلم کنعان بود. فیلمی که ترانه علیدوستی نشان داد هرچقدر در بازی در نقش‌های سنتی و پایین جامعه درخشان است در نقش‌های قشر متوسط نیز تبحر دارد. بحث‌های او با محمدرضا فروتن در فیلم و سردی او از همسرش در دیالوگ‌ها از نکات برجسته بازی او در فیلم کنعان بود.

۵

تردید
فیلم تردید که اقتباسی آزاد از هملت شاهکار شکسپیر بود. فیلمی بود که آنچنان مورد توجه قرار نگرفت. واروژ کریم مسیحی هر چقدر تلاش کرد تا فیلم‌نامه سخت خود را جمع کند موفقیت خاصی حاصل نکرد و ترانه علیدوستی که قرار بود نقش مهتاب یا همان اوفلیا را بازی کند نیز با تمام هوشمندی نتوانست حریف داستان سخت شکسپیر شود و فیلم آنچنان که باید موفقیت کسب نکرد .

۶

درباره الی
سومین همکاری فرهادی و علیدوستی در فیملی بود که برخی سینما دوستان آن را بهترین فیلم فرهادی می‌دانند. درباره الی با آن داستان عجیب و دل نشین و آن شخصیت خاص که می‌توان او را عجیب ترین شخصیت سینما ایران خواند فیلمی قابل تحسین بود. علیدوستی که نقش الی را بازی می‌کرد و ناپدید شدنش تمام داستان فیلم را رقم زد آنقدر آرام و دوست داشتنی بود که یادآور شخصیت خود ترانه علیدوستی برای آشنایانش بود.

۷

پذیرایی ساده
دومین همکاری علیدوستی با مانی حقیقی فیلمی بود که علیدوستی یک نفره آن را پیش برد. داستان پر طمطراق مانی حقیقی و امیررضا کوهستانی با آن مردهای عجیبش در دل کوهستان به یک زن بند بود که علیدوستی به خوبی از پس این نقش برآمد و فیلمی را پیش برد. داستانی اخلاقی که موقعیت جالبی را در سینما خلق کرد.

۸

زندگی مشترک آقای محمودی و بانو
علیدوستی هر چه از دوران کاری خود گذشت بیشتر در نقش‌های قشر متوسط ماند زیرا به خوبی از پس زیرو بم ان نقش‌ها برمی‌آمد و زیاد نزدیک نقش‌های اقشار پایین جامعه نشد که به مراتب نقشی ساده تر بود. زندگی مشترک آقای محمودی و بانو برای علیدوستی همان نقش پذیرایی ساده را داشت. نقشی که کل بار دراماتیک اثر به دوش او بود و دوباره علیدوستی این بار که به دوش کشید و بی راه نیست اگر بگویم که به تنهایی فیلم را نجات داد.

۹

استراحت مطلق
عبدالرضا کاهانی با آن موقعیت‌های استثنایی که خلق می‌کند علیدوستی را به همان اقشار پایین جامعه برگرداند اما نه داستان کاهانی و نه خود علیدوستی دچار تکرار نشدند و زاویه جدیدتری برای بروز این نقش پیدا کردند نقش زنی که همسر وفرزندش را تا حدودی رها کرده و دنبال ارتقا جایگاه اجتماعی خود است. کاهانی آنقدر ظریف این حرکت را ترسیم کرده است که علیدوستی بدون انجام کار خاصی به نقش نزدیک شده بود.

۱۰

فروشنده
چهارمین همکاری فرهادی و علیدوستی، علیدوستی را در مقامی قرار داد که هیچ بازیگری برای فرهادی ندارد. فیلم فروشنده که اقتباسی از مرگ فروشنده آرتور میلر بود، هرچند همگان اظهار کردند که شهاب حسینی در این فیلم عالی بود اما نقش ترانه علیدوستی در قاب گرفتن بازی حسینی انکارناپذیر بود. بازی آرام علیدوستی در لحظاتی که به سادگی می‌توانست بازی و فیلم را از آن خود کند موفقیت شهاب حسینی در کن را باعث شد.