کمدی انسانی یا کمدی فیلم‌سازی

فیلم « کمدی انسانی»، فیلمی بود که تمام اصول فیلم‌نامه نویسی، تدوین و کارگردانی را رعایت نمی‌کند، البته زمانی که تیتراژ را مشاهده کردم و متوجه شدم که تمام این عناوین را خود آقای کریمی انجام دادند.

۱

فیلم « کمدی انسانی»، فیلمی بود که تمام اصول فیلم‌نامه نویسی، تدوین و کارگردانی را رعایت نمی‌کند، البته زمانی که تیتراژ را مشاهده کردم و متوجه شدم که تمام این عناوین را خود آقای کریمی انجام دادند و با حفظ سمت تهیه‌کننده نیز بودند به نظرم آمد که در مقوله تهیه‌کنندگی نیز باید مشکلات عظیمی را از سر گذرانده باشند.

۲

اگر بخواهیم خیلی کوتاه فیلم را از همین سه منظر که عرض شد مرور کنیم ابتدا با فیلم‌نامه‌ای مواجه‌ایم که شخصیت اصلی آن که قرار است قهرمان داستان باشد یک منفعل محض است، در تمام طول 110 دقیقه فیلم حتی یک کنش کوچک نیز ندارد.

۳

او خود را به دریای رویداد‌ها سپرده تا نویسنده او را هر کجا خواست ببرد زمانی که با چنین وضعیتی رو به رو هستیم به طور مشخص نیروی پروتاگونیست در مقابل نیروی آنتا‌گونیست سرخم می‌کند و شکست می‌خورد.

۴

اما معضل دوم فیلم‌نامه این بود که آنتاگونیستی نیز در فیلم‌نامه وجود نداشت و شخصیت‌ها بدون هیچ رابطه علی و معلولی وارد خط روایت می‌شدند و خارج می‌شدند.

۵

و معضل سوم که ضربه نهایی را به فیلم‌نامه اثر وارد کرده بود ورود ناگهانی راوی بود که احکام شخصیت اول را می‌خواند در صورتی که در ابتدای داستان راوی خود شخصیت اول بود.

۶

اما در مقوله تدوین فیلم آنقدر باگ داشت که تنها ذکر نمونه برای مثال کفایت می‌کند، در پرده اول ماجرا ( البته فیلم‌نامه پرده‌ای نداشت و نگارنده بر حسب زمانی بیان می‌کند پرده اول) فیلم آنقدر فست موشن و اسلوموشن شد که دلایلش بر نگارنده مشخص نشد، این اتفاق بارها در فیلم رخ داد.

۷

در مورد کارگردانی باید یادآور شد که بزرگ‌ترین وظیفه کارگردان تصویر کردن کلمات است و اگر به همین موضوع بسنده کنیم حدود 50 درصد از دیالوگ‌ها باید حذف می‌شد زیرا تصاویر به طور واضح بیانگر موضوع بودند.

۸

دومین وظیفه کارگردان اجرای میزانسن‌ است که در این اثر میزانسن‌ها برعکس دیالوگ‌ها بودند و چند باری هم که درست بودند خود کارگردان به یکباره تمام صحنه را به هم می‌ریخت و در نهایت فیلتر زرد رنگی که بار معنایی خاصی با خود نداشت و بیشتر چشم را آزرده می‌کرد.