تابستان داغِ بی هویت

تابستان داغ در فیلم‌نامه خود یک وجه منفی و یک وجه ثبت دارد. وجه منفی داستان است که مشخص نیست داستان چیست؟ به طور مشخص نیمی از زمان فیلم بدون پرداختن به داستان اصلی می‌گذرد و اطلاعات غیر ضروری به مخاطب داده می‌شود.

۱

سینما ایران در جشنواره امسال چندین معضل بزرگ را تجربه کرد که یکی از این معضلات عدم وجود تعلیق در فیلم‌نامه بود. فیلم‌نامه هایی که مخاطب را نگران شخصیت خود نمی‌کنند و اطلاعات را به گونه‌ای ارائه نمی‌کنند که مخاطب تعلیقی را احساس کند.

۲

فیلم تابستان داغ این معضل را می‌توانست به راحتی با یک تعلیق خوب حل کند. تابستان داغ در فیلم‌نامه خود یک وجه منفی و یک وجه ثبت دارد. وجه منفی داستان است که مشخص نیست داستان چیست؟

۳

به طور مشخص نیمی از زمان فیلم بدون پرداختن به داستان اصلی می‌گذرد و اطلاعات غیر ضروری به مخاطب داده می‌شود و زمانی که داستان اصلی شروع می‌شود به سرعت باور نکردنی پیش می‌رود و به پایان می‌رسد.

۴

در این بین نیز از فرصت‌های که داستان پیشنهاد می‌دهد نیز چشم پوشی می‌شود. فیلم‌نامه تابستان داغ ملغمه‌ای از جدایی نادر از سیمین که داستان علی مصفا و مینا ساداتی برای بازگشت به همدان است. ابد و یک روز که نحوه زندگی پریناز ایزدیار و برادرش و فرزندش در پایین شهر و بی پولی است و همچنین ملبورن که درگیری این دو خانواده با هم بر سر فرزند فوت کرده است.

۵

در این بین نیز شیطنت‌های فرهادی طور کارگردان نیز جای خود را دارد. این است که تابستان داغ را بی هویت کرده است و به همین دلیل است که فیلم‌نامه سرگردان است و تا به نقطه درستی می‌رسد که می‌تواند پتانسیل خوبی از خود نشان دهد اسیر همین بی هویتی می‌شود و ایده از بین می‌رود.

۶

تابستان داغ تنها نکته مثبتی که دارد در خلق همان فضایی است که اندک تعلیقی ایجاد می‌کند که آن نیز با پایان بندی فاجعه بار از بین می‌رود و اثر را به سطح پایین تنزل می‌دهد.

۷

تنها حسن فیلم تابستان داغ بازی خوب مینا ساداتی است که در نقش خود مخاطب را لحظاتی با خود همراه می‌کند به خصوص در آن پلانی که دختر ایزدیار در خانه از مقابل او گذر می‌کند.