بهترین‌های جشنواره به انتخاب آنونس

جشنواره سی و پنجم با تمام نقص‌ها و ضعف‌هایش به اتمام رسید اما بحث اهدا سیمرغ‌ها هنوز بحث داغ روز سینما کشور است. از این رو نویسندگان آنونس انتخاب‌های خود را در مطلبی آماده کرده‌اند که پیش رو است.

۱

بهترین فیلم
بهترین فیلم جشنواره بدون هیچ تشکیکی فیلم « فِراری » علیرضا داودنژاد است. فیلمی با فضایی متفاوت و یک داستان سر راست، فیلم‌بردای چشم نواز و کارگردانی صحیح که هر چه پیش می‌رود بهتر می‌شود ابتدا فیلم شاید برخی ارتباطات بی منطق به نظر برسد اما از دقیقه 20 به بعد شاهد منظم‌ترین فیلم جشنواره هستیم. فیلمی که شخصیت‌های جالبی را برای مخاطبان به نمایش در آورده و موقعیت خاص و عجیبی را رقم می‌زند.

۲

بهترین کارگردانی
علیرضا داودنژاد که به نقل از بزرگی به او یک مشت خاک بدهید و داودنژاد برایتان یک تندیس خلق می‌کند. داودنژاد هرچه فیلم‌نامه کامبوزیا پرتوی کم و کسر داشت را در اجرا رفع کرده است. کارگردانی که رسم و شیوه جدید خود را که از کلاس هنرپیشگی آغاز کرد و در فِراری نیز ادامه داد تعویض دوربین‌های ناظر و نماها و میزانسن‌های صحیح و بدون اشتباه کارگردانی قوی دوادنژاد را به نمایش می‌گذارد که او را به عنوان بهترین کارگردان این جشنواره باید بشناسیم.

۳

بهترین فیلمنامه
فیلمنامه «ماجرای نیمروز» یک اتفاق بزرگ در فیلمنامه نویسی ایران است. فیلمنامه ماجرای نیمروز دو حسن بزرگ دارد اول اینکه در تمام طول زمان فیلم متمرکز بر یک موضوع و جناح است و خط روایت را تعویض نمی‌کند، و روایت فرعی را نیز وارد ماجرا نمی‌کند. از سویی آنقدر نیروی مخالف فیلمنامه قوی است که نیروی اصلی را به مشکل وا می‌دارد و هر چه نیروی مخالف یک فیلمنامه قوی باشد درام بهتر می‌شود از این رو ماجرای نیمروز یک مورد خوب فیلمنامه نویسی در ایران است.

۴

بهترین فیلمبرداری
انتخاب بهترین فیلم‌برداری در ادوار جشنواره همواره از تعجب برانگیز ترین انتخاب ها است گویی به هنر فرد توجه نمی‌شود و زمانی که شخصی را نادیده می‌گیرند بعد از چند دوره متوجه می‌شوند و جایزه را بی ربط بع او می‌دهند. محمود کلاری نیز امسال دیده نشد. هنر او در تعویض دوربین ها و قاب بندی های صحیح و چشم نواز به چشم هیئت داوران نیامد. کلاری در فِراری با تعویض دوربین های طرح ترافیک با آیفون 7 و دوربین سینمایی یک شاهکار خلق کرد.

۵

بهترین بازیگر اول مرد
هرچقدر که از حامد بهداد متنفر باشید و از بازی برون گرا او بدتان بیاید و آن را هنر ندانید در برابر حامد بهداد در فیلم سد معبر دست خالی خواهید بود. حامد بهدادی که فرسنگ ها با آنچه میشناختیم فاصله دارد. بهداد در نقش یک مامور شهرداری عصبی و خشن و کاملا برون گرا خوش درخشیده است. بهداد در این فیلم که شخصیتش نزدیک شخصیت اوست کاملا متفاوت ظاهر شده. زوائد کار خود را گرفته و کاملا کنترل شده عصبی می‌شود. یک شخصیت که سعی دارد خود را کنترل کند اما عصبیتش این اجازه را به او نمی‌دهد. بهداد به واقع بهترین بازیگر نقش اول مرد این جشنواره بود.

۶

بهترین بازیگر اول زن
بهترین بازیگر نقش اول زن بدون هیچ شخص دومی لیلا حاتمی است. لیلا حاتمی یکی از معدود شخصیت هایی است که مخاطب را به همذات پنداری با خود وامی‌دارد. لیلا حاتمی در رگ خواب دقیقا رگ خواب مخاطب را می‌یابد و بازی درخشانی از خود عرضه می‌کند. صحنه‌های ابتدایی فیلم و استرس او در جمع کردن ساندویچ با سرعت در نوع خود بی نظیر است. لیلا حاتمی در صحنه های پرسه زدن هایش در خانه خالی نیز یکی از بازی های حسی خوب سینما کشور را ایفا کرده است.

۷

بهترین بازیگر مکمل مرد
شخصیت هادی حجازی فر در فیلم ماجرای نیمروز یک شخصیت دیونیزوسی فعال است که نبض مخاطب را در دست می‌گیرد و با رفتارهای احساسی خود باعث همذات پنداری مخاطب با اثر می‌شود. حجازی فر نیروی آلترناتیو فیلم ماجرای نیمروز است که بحث هایش با جواد عزتی در فیلم فیلم را شیرین می‌کند. حجازی فر یک قهرمان دوست داشتنی و طناز است که به موقع متلک می‌گوید و با استایل خاص خودش فیلم را ارتقا می‌بخشد.

۸

بهترین بازیگر نقش مکمل زن
فیلم تابستان داغ در فیلم نامه تنها یک حادثه محرک خوب دارد اما در همان کشاکش بازی استثنایی مینا ساداتی واقعا به چشم می‌آید. ساداتی که پزشک درمانگاه بیمارستان است. به موقع در موقعیت‌های مختلف بازی های حسی را بروز می‌دهد. ساداتی در زمانی که بچه را می‌خواهد به پرستار بسپارد یک زن فعال و موفق می‌نماید و زمانی که بچه از بین می‌رود نقش یک مادر شکست خورده را به خوبی ایفا می‌کند و علی مصفا را به راحتی در صحنه محو می‌کند.

۹

بهترین موسیقی
بهترین موسیقی متن بدون تردید موسیقی متن فیلم « فِراری » ساخته بهمن سپهری شکیب است. موسیقی که به موقع در فیلم پخش می‌شود و روی فیلم نشسته و فیلم را حتی پیش هم می‌برد . در اوایل فیلم که گاهی فیلم ریتمش کند می‌شود موسیقی این ریتم را پر می‌کند و مخاطب را با خود همراه می‌کند. موسیقی فِراری آنقدر خوب هست که گاهی مخاطب احساس کند دوست دارد دوباره پخش شود.

۱۰

بهترین طراحی صحنه و لباس
بهزاد جعفری بدون تردید بهترین طراح صحنه و لباس این دوره از جشنواره است. طراحی صحنه‌های دهه 60 و لباس‌هایی مناسب با موقعیت های افراد نفوذی در ارگان‌های مختلف و پدید آوردن آن فضای عجیب و چشم نواز به طور خاص عالی عمل کرده است. بهزاد جعفری در فضا سازی ادارات دولتی دهه 60 در فیلم ماجرای نیمروز به غایت قدرتمند عمل کرده و جای حرف و حدیثی باقی نگذاشته است.

۱۱

بهترین تدوین
سجاد پهلوان زاده در تدوین ماجرای نیمروز به غایت خوب عمل می‌کند، تدوینی با اصول صحیح زیبایی شناسی که ریتم و توازون صحنه را بهم نمی‌ریزد. رنگ بندی در طول جابه‌جایی ها پرش عجیب ندارد و اثر به طور کامل یک پیوستگی خاص را تجربه می‌کند. این پیوستگی در مضمون به یاری اثر می‌رسد و اجازه خارج شدن از گفتمان را نمی‌دهد از این رو بهترین تدوین ممکن برای این جشنواره در حفظ خود اثر تدوین ماجرای نیمروز است.

۱۲

بهترین چهره پردازی
هر چند چهره پردازی ماجرای نیمروز برای این فیلم در محافل هنری گران تمام شد و برخی گمانه زنی‌ها درباره برخی افراد از جمله سعید امامی را زنده کرد که البته مشخص شد آن نقش سعید امامی نبوده اما چهره پردازی به این دقت در بازنمایی افراد مهارت دست محسن دارسنج بود که چهره پردازی خوبی از افراد داشت. چهره پردازی شهید بهشتی یا مسعود کشمیری از جمله نمونه های خوب این فیلم بود .

۱۳

« ماجرای نیمروز» با کسب 5 عنوان در صدر انتخاب‌های نویسندگان آنونس قرار گرفت. پس از این فیلم، فیلم « فِراری » با 4 عنوان در رتبه دوم قرار گرفت. فیلم‌های سد معبر، تابستان داغ و رگ خواب نیز در رتبه‌های بعدی فیلم‌های مهم جشنواره از نگاه فنی و ساختاری جای گرفتند.