همیشه حواسم پرت بود،اما نه از تو،حواسم جمعِ تو بود

عشق از آن دسته مفاهیمی است تعاریف متعدد دارد و عاشق نیز که مشتق شده از این مفهوم است تعاریف و انواع گسترده دارد. در این شماره سینما-شخصیت به بررسی شخصیت‌های عاشقی در سینما ایران می‌پردازیم که عشق‌شان فراتر از عشق رمانتیک و سانتی‌مانتال سینما رایج است.

۱

پیمان معادی پیمان معادی در قصه‌ها نماد بارز یک عاشق مغرور و سفت وسخت است که به راحتی آنچه در دل دارد را به زبان نمی‌آورد، که بعد از پاسخ منفی به غم فرو رود. معادی یک عاشق است که معشوق را بسیار دوست دارد و بر سر فهماندن این عشق با معشوق بحث هم می‌کند. معادی از آن دسته عاشق‌هایی است که توان عاشق کردن طرف مقابل را به خود دارد. صحنه جدل او با باران کوثری در قصه‌ها به واقع از بهترین عاشقانه های سینما ایران است.

۲

علی مصفا علی مصفا در دنیای تو ساعت چند است؟ یک عاشق واقعی است، یک عاشق رمانتیک واقعی که بر سر عشقش همه کار می‌کند، او نماد بار یک عاشق کلاسیک است که در معشوق خود مستحیل گشته و مانند او زندگی می‌کند. او از همان پنیری می‌خورد که معشوقش در پاریس می‌خورد. از یک عاشق دیگر چه می‌خواهید؟ نکته برجسته عشق علی مصفا این است که این عشق نه در جوانی بلکه در میانسالی است و این بسیار بسیار جذاب است.

۳

بهروز شعیبی بهروز شعیبی در طلا و مس نمونه یک عاشق خجالتی از یک خانواده سنتی است. بهروز شعیبی نشان می‌دهد که خانواده‌های سنتی و با احکام سخت هم توان عاشق شدن دارند، فقط عشقشان و نحوه بروزش متفاوت است اما همان حس را با همان شدت تجربه می‌کنند، نگاه های نافذ بهروز شعیبی در این فیلم بیشتر از هر زمان دیگر ملموس بود. شعیبی در نقش یک طلبه به واقع عاشق همسر خود بود و اگر این روایت کمی قبل تر یعنی قبل از ازدواج بود می‌توانست فیلمی ماندگار خلق کند.

۴

حمید جبلی حمید جبلی در فیلم خواب سفید با فاصله یکی از بهترین نقش‌های عاضق در سینما ایران را ایفا کرد. جبلی یک عاشق از طبقه پایین است که دلبسته یک خانم از طبقه بالا می‌شود، این نوع عشق‌ها در سینما ایران فراوان است اما آنچه خواب سفید را متمایز می‌کند، عشقی است که به نوعی عشق ممنوعه است، عاشق یک خانم شدن در حالی که او همسر دارد، و فروریختن تمام آرزوهای حمید جبلی را آن شخصیت دوست داشتنی و ترحم انگیزش که این عشق را در خاطر مخاطب ثبت می‌کند.

۵

خسرو شکیبایی فیلم هامون آنقدر مسائل مختلف را در مضمون پیچیده خود داشت که از هر منظری می‌تواند مورد مطالعه قرار گیرد. عشق شکیبایی در این فیلم به واقع سر منشا تمام اتفاقات فیلم است. عشقی که از طرف بیتا فرهی رو به سردی می‌رود و رنگ و بوی جدایی گرفته و شکیبایی در تلاش برای حفظ آن است. دیالوگ‌های او در جای جای فیلم و صحنه فهمیدن اینکه همسرش با سرمایه دار معروف در ارتباط است و حال خراب شکیبایی در آن لحظه از عشق های جذاب سینما ایران است.

۶

هدیه تهرانی هدیه تهرانی به عنوان یک زن در سینما بسیاری از اولین ها را تجربه کرد و در عشق‌های ممنوعه نیز او اولین عاشق زن سینما ایران است که با فریبرز عرب نیا در فیلم شوکران ارتباط داشت. هدیه تهرانی از دسته عاشقانی بود که هر کاری می‌کند تا معشوق را حفظ کند، تا زنجان می‌رود و برمی‌گردد تا فقط چند لحظه معشوق را ببیند و باکی از این ندارد که در این مسیر تصادف کند و بمیرد.

۷

محمدرضا فروتن عاشق روانی سینما ایران در فیلم ملودرام قرمز، عاشقی که سوظن داشتن را چاشنی عشق خود کرده است. فروتن یکی از دوگانه ترین شخصیت‌هایی است که سینما ایران به خودش دیده است، این دوگانگی در حس مخاطب نیز مشهود است، مخاطب از طرفی با فروتن و عشقش همراه است و از طرفی رفتار و سوظن های او به هدیه تهرانی برایش عصبانی کننده است. فروتن یک عاشق است که حس خالصی دارد اما این حس خالص و پاک پر دردسر است.